zondag 29 december 2024

PORTUGAL - ENTROCAMENTO

In TOMAR had men ons aangeraden van bij het passeren van ENTROCAMENTO, het spoorwegmuseum, dat de geschiedenis van de spoorlijn schetst te bezoeken,  zo gezegd zo gedaan.  Gelegen aan het station van ENTROCAMENTO  in een gebied van 4,5 hectare met 19 spoorlijnen beschikt het over een van de mooiste collecties spoorwegerfgoed van Europa. 

Zeker de moeite waard, er is een zeer uitgebreide collectie treinen en een mooie verzorgde expositie. Het museum herbergt een cultureel erfgoed van een 160 jaar oude historie met 36.000 objecten, groot en klein, vanaf de begindagen van de stoomlocomotief. Onmogelijk van het allemaal op twee uur te bezichtigen want dan was het sluitingstijd.

In het eerste deel, de overdekte hal, van deze vrij grote tentoonstelling stonden veel individuele stukken zeer goed en op een moderne manier gepresenteerd.

Een aantal modeltreinen op schaal








Alle attributen ooit gebruikt in het railverkeer waren  te bewonderd. Zoals  een ouderwetse kaartjesautomaat, oude kaartjes en tangen, een weegschaal, stationsklokken, claxons, lampen, telefoons, oliekannetjes, boilers die ooit voor de productie van stoom in de werkplaatsen dienden enz., te veel om op te noemen.



















Het reisschema van de treinen met aankomst-en vertrektijden





Een echt kantoor van de perronmeester 



 Zelfs een ziekenboeg voor reizigers die op het perron onwel worden. 




Diverse gereedschappen om aan het spoor te werken en goederen te vervoeren.





De buitenruimte

Het qua oppervlakte veel grotere deel is de buitenruimte, waar de onderhoudsloods voor locomotieven, gebouwd rond een draaischijf uit 1911, behouden bleef, dit draaiplateau diende om de locomotieven handig de werkplaats in en uit te rijden. 



In deze halfopen onderhoudslootsen staat nu een indrukwekkende collectie van prachtige, meestal glimmende, opgepoetste stoomlocomotieven vanaf 1840, de koninklijke trein en enkele diesel treinen.
Tot 1948 was het stoom dat alle treinen voortbewoog; in het museum zijn bijna al die Portugese kolengestookte locomotieven te bewonderen. 
Ze dragen allemaal een nummer
C.P. 855



C.P. 163



C.P. 553 



C.P. 357


C.P. 754


C.P. 262


C.P. 027

e

De C.P. 003 en de C.P. 005 ZIJN VAN BELGISCHE MAKELIJ

De C.P. 003; gebouwd in 1890









De C.P. 005; gebouwd in 1901





Hoogtepunt:  de historische Royal trein en de wachtzaal voor de koninklijke familie 













 
De wachtzaal voor de koninklijke familie



De recentere treinen met diesel motoren, waren zowel binnen als buiten te bewonderen









Het is een prachtig museum, aan te raden zowel voor nieuwsgierigen als liefhebbers van treinen en alles wat met het spoor te maken heeft.

Overnachten:

CORUCHE 

N 38.9613 - W 8.51948







1 opmerking:

  1. Amaai, Wat een mooie beelden, knappe staaltjes van techniek. Het is duidelijk te zien dat er veel kennis zat in België en dan vooral in het Luikse...

    BeantwoordenVerwijderen